17-02-2016
Brief aan de gemeente Rotterdam
De ZOAB is op de achtergrond met veel verschillende zaken
en interesses bezig. Niet altijd direct zichtbaar voor de
bewoners en leden van de ZOAB. Ook kunnen wij niet alles op
de website publiceren of via de nieuwsbrief naar de leden
emailen. Om een duidelijk beeld te geven waar de ZOAB onder
andere zich mee bezig houdt, is onderstaande brief, welke
verstuurd is naar de gemeente Rotterdam.
Geacht College van Burgemeester en Wethouders, geachte
leden van de gemeenteraad van Rotterdam,
De laatste tijd wordt er in de (wijk)kranten steeds
geschreven over het nieuwe project: ‘havenloft drijvende
woningen in de Nassauhaven’, ’18 drijvende vrijstaande
woningen’, ‘die omdat ze drijven met eb en vloed mee kunnen
bewegen’ , ‘ontworpen door … enz. enz.’, waarbij telkens
wordt gemeld dat het drijvend bouwen in de stadsvisie en de
ambities van Rotterdam past.
Zoals u bekend drijven er, al vele jaren, zo’n 180 woningen
in Rotterdam; de zogenaamde woonboten, woonschepen,
woonarken, watervilla’s –kortom, drijvende woningen-,
liggende in o.m. IJsselmonde, de Rotte, het
Schie-Schiekanaal en het Noorderkanaal. Deze waterbewoners
hebben de laatste jaren niet bepaald het gevoel gekregen dat
zij meetellen als inwoner van Rotterdam.
Als het gaat om nieuw uitgevonden, met terugwerkende kracht
te heffen, belastingen zijn deze adressen wel bekend, maar
als deze mensen iets te vragen hebben bij de Gemeente
Rotterdam dan worden zij vaak van het kastje naar de muur
gestuurd.
Het beheer van de ligplaatsen voor drijvende woningen valt
sinds enige jaren onder Stadsontwikkeling. Sinds 2012 zijn
bij deze instantie vele problemen gemeld en vragen gesteld,
waarop geen of geen bevredigend antwoord wordt gegeven.
De waterbewoners worden onder meer geconfronteerd met de
volgende problemen:
1) Last van puin en slib in combinatie met
sterk wisselend waterpeil.
Minimaal drie bewoners hebben bij de gemeente en de
Hoogheemraadschappen problemen en schade aan hun boot gemeld
door puin en slib op de bodem als gevolg van een sterk
wisselend en te laag waterpeil op hun ligplaats. Volgens de
Hoogheemraadschappen is degene die het liggeld int,
verantwoordelijk voor het op diepte houden van de
ligplaatsen. Bij Stadsontwikkeling heeft men aangegeven het
te gaan onderzoeken en er zou eind januari 2016 zelfs een
overleg binnen de gemeente gepland zijn geweest.
NB: reeds op 4 april 2013 heeft de verantwoordelijk
ambtenaar n.a.v. een gesprek met ZOAB aangegeven uit te gaan
zoeken wie er verantwoordelijk is.
2) Onduidelijkheid over de liggeld-rekening.
Eind juli 2015 werd pas de liggeldrekening voor 2015
gestuurd, met een betalingstermijn van 1 maand, terwijl het
liggeld in voorgaande jaren altijd per maand kon worden
voldaan. Men moest zelf maar bellen voor een
‘betalingsregeling’. Er kon niet worden beloofd of de
rekening in 2016 wel op tijd zou kunnen worden verstuurd.
3) Onredelijke eisen voor overschrijving
ligplaatsvergunning bij verkoop drijvende woning.
Diverse ZOAB-leden hebben aangegeven problemen te hebben
ondervonden met het overschrijven van de ligplaatsvergunning
bij verkoop van de drijvende woning. Op de website van de
gemeente of via 14010 komt men niet bij de juiste afdeling
of persoon. Verder moesten verkoper/koper documenten
overleggen die niet ter zake doen.
4) Aansprakelijkheid voor aansluitingen
nutsvoorzieningen (‘walkasten’) niet erkend.
Drijvende woningen mochten de hoofdaansluiting voor gas,
water en electra nooit aan boord hebben, het gemeentelijk
energiebedrijf regelde de aansluitingen en het onderhoud. De
voorschriften voor de aansluitingen zijn gewijzigd, maar de
waterbewoners weten nu niet meer wie aansprakelijk en
verantwoordelijk is voor deze walkasten. De meeste kasten
aan de Gordelweg/Kanaalweg/Gordelpad zijn in deplorabele
toestand en moeten worden vernieuwd.
Op 4 maart 2015 is er door ZOAB, per e-mail, een melding
gemaakt van de gevaarlijke situatie met
de walkasten voor stroom en gas. In een gesprek op 12 mei
2015 is dit nogmaals aangekaart. Tot op heden nog geen
(re)actie.
5) Drijvende woningen worden in de
bestemmingsplannen onduidelijk bestemd.
Wat zou u ervan vinden als de grond waar uw woning is
gebouwd de bestemming ‘rijksweg’ of ‘openbaar groen’ heeft .
Inderdaad, dan denkt u: dit klopt niet, wonen moet de
hoofdzaak zijn. Dat is precies wat de waterbewoners denken:
‘Deze gronden moeten ‘wonen’ als hoofdbestemming hebben.
Wonen als bijzaak zien van een bestemming ‘water’ vinden wij
niet correct. Deze gronden kunnen ook een dubbelbestemming
krijgen, zodat de gemeente duidelijk maakt waterwonen
serieus te nemen. Voor wie nu roept: ‘ja maar, jullie
woningen kunnen altijd ergens anders worden neergelegd’
willen wij meegeven dat het dan toch altijd de gemeente is
die dat moet faciliteren. We weten allemaal dat er jaren
overheen gaan eer dat is geregeld. De waterbewoners zitten
al die tijd in de onzekerheid, ook omdat er wettelijk niets
is geregeld voor waterwonen.
De vereniging ZOAB behartigt de belangen van waterbewoners
in Rotterdam. Rotterdam beschouwt wonen op het water als een
volwaardige woonvorm, dus mogen wij verwachten te worden
behandeld als volwaardige Rotterdammers.
Wonen op het water ís een volwaardige woonvorm, maar vraagt
om specifieke kennis, historisch, technisch, juridisch. En
om probleemoplossers die doordenken en doorpakken.
Daarom verzoekt ZOAB u, college en gemeenteraad, tijd en
menskracht te faciliteren voor een waterwoonbrede
inventarisatie van de knelpunten en het bieden van adequate
oplossingen voor die knelpunten.
Met vriendelijke groet,
Het bestuur ZOAB, namens alle waterbewoners in Rotterdam
|